Geweten
Duurzaamheidwensen
De duurzaamheidstrend volgt uit het gevoel dat mensen hebben om te willen bijdragen aan een betere wereld. Het maken van duurzame keuzes blijkt echter moeilijk voor de consument. Hoe meer handelingen hij/zij zelf moet doen, hoe moeilijker de duurzame keuze is. Consumenten lopen vaak vast door een klein aanbod van duurzame alternatieven en de onduidelijke, niet transparante informatie.
Daarom vinden de consumenten dat de verantwoordelijkheid hiervoor met name bij de aanbieders (fabrikanten / ondernemers) ligt. Ze verwachten dus ook van uw zaak dat u actief bezig bent met duurzaamheid. Door hierop in te spelen kun je je gasten veel beter bedienen. Bovendien is de verwachting dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer wordt in keuzes van consumenten en het verschil kan maken op het moment van aankopen. Het is niet meer een keuze, het is een hygiëne factor.
Gasten, met name jongere generaties, worden steeds kritischer en baseren hun keuzes niet alleen meer op prijs, maar ook op kwaliteit en duurzaamheid. Dit geldt voor zowel producten, verpakkingen als werkwijze.
Wanneer je duurzaam bezig bent, is het belangrijk om dit aan je gasten te laten weten, omdat het veel gasten zal aanspreken. Dit kun je doen door transparant te communiceren over jouw duurzaamheidsbeleid, maar ook door het behalen van diverse duurzaamheidscertificaten.
Benieuwd naar hoe je jouw zaak kunt verduurzamen? Lees er meer over op zelf verduurzamen.
Bron: FSIN – Foodservice Institute Nederland