De trend gemak komt voort uit een gevoel dat tijd een kostbaar goed is.
Consumenten zijn op zoek naar allerlei manieren om tijd te besparen, dat kan door routine taken uit te besteden, maar ook door complexiteit te verminderen.
Koninklijke Horeca Nederland ziet dit terug in de volgende voorbeelden:
- Vele fine dining restaurants naar stappen over naar meer casual dining en gastropub concepten.
- Fastcasualconcepten en - formules (die tussen gemakkelijk dineren en fastfoodservice zitten) winnen aan populariteit.
- Er is een sterke groei in online maaltijdconcepten zoals HelloFresh.
Door tijd te besparen kunnen ze langer blijven genieten. Er is voor consumenten veel keuzemogelijkheid om te voorzien in deze behoefte. Niet alleen bij horecagelegenheden kan men een snelle maaltijd verkrijgen. Ook supermarkten en online bezorgdiensten bieden volledige verse kant en klare maaltijden aan.
Om als horecagelegenheid mee te kunnen lopen in deze trend is het faciliteren van een bezorgservice in te richten of to-go gerechten en dranken een goede optie.
Bron: FSIN – Foodservice Institute Nederland