Een ongekende daling in de biermarkt in 2020
Een ongekende daling in de biermarkt in 2020
De biermarkt in Nederland heeft een slecht jaar achter de rug. De totaal bierverkoop is in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. De thuisconsumptie van bier is met 5% toegenomen. Een groei die uiteraard vooral wordt gedreven door de corona maatregelen: sluiting van de horeca, thuiswerken en thuisblijven leidde tot een sterke stijging van de thuisconsumptie en dus tot stijgende aankopen in de supermarkt. Deze toename in thuisconsumptie was niet genoeg om de grote daling in horeca op te vangen.
Trend grootverpakkingen
Uit cijfers van Nederlandse Brouwers is gebleken dat de bierverkoop in de horeca afgelopen jaar is gedaald met -63% binnen de grootverpakkingen. We zien echter ook een verandering in de keuzes van de consument. Hoewel pils nog altijd veruit de populairste biersoort blijft, zien we intussen een verdure verschuiving naar speciaalbier en zien we steeds meer alcoholvrije bieren op de markt verschijnen.
De stijging binnen speciaalbier is ca. 8% per jaar. Deze groei zit voornamelijk op Blond, Tripel, fruitige bieren en IPA bieren. Ook alcoholvrije dranken blijven een grote trend, verantwoord drinken en gezondheid zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Maar niet alleen gezondheid is leidend voor de keuze voor ‘geen alcohol’. Smaak speelt een steeds grotere rol. Dat is te zien aan de opmars van andere bieren dan alleen pils zonder alcohol. Waar eerst alleen pils, radlers en een enkel witbier het alcoholvrije landschap domineerde, komen nu ook bijvoorbeeld Weizen en IPA in versies van 0.0. Dit is dan ook de biercategorie die het hardst groeit. De groei van Radler (met ca. 2% alcohol) is afgevlakt.
Ondanks crisis meer brouwerijen
Op 1 januari 2020 kende Nederland 787 brouwerijen, op 1 januari 2021 stond dat aantal in totaal op 810 brouwerijen, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur. Ondanks de COVID-crisis kreeg Nederland er in 2020 71 nieuwe brouwerijen bij, waarvan 22 ‘warme’ brouwerijen (met eigen ketels) en 49 brouwerijhuurders (brouwers die ergens anders hun bier brouwen). In hetzelfde jaar zijn er 48 brouwerijen gestopt, waarvan 15 brouwerijen en 33 brouwerijhuurders. Veel brouwerijen hebben in 2020 een online webshop geopend. Waren dat er in 2018 nog 11, in 2020 is dat gegroeid naar 86 brouwerijen. Hiermee proberen brouwers zich aan te passen aan de nieuwe regels en, zo goed als dat kan, het hoofd boven water te houden.